CIRCUS NUL NUL FLYER voorkant

Nieuw voor degene die zijn creativiteit nog moet ontdekken
Een uitdaging voor degene die denkt alles al te kunnen
Iets leren, oefenen, daarmee een act creëren en die daarna presenteren
Samenwerken, elkaar vertrouwen, grenzen verleggen en meer bereiken

Voor de Stijve Hark die met souplesse op een bal kan lopen
Voor Haantje de Voorste die grenzen en angsten blijkt te hebben
Voor Stille Willie die in een rustig hoekje de mooiste goocheltruc oefent
Voor de ADHD’er die geconcentreerd staat te oefenen omdat het anders dan anders is
Voor de Grijze Muis die ineens de mooiste aankondigingen weet te presenteren
Voor de Dromer die zich al hoog in de lucht van een echte circustent waant
Voor Pietje Precies die als clown of jongleur alles los durft te laten

BEDOELD VOOR:

Bedrijven:       Actief bedrijfsuitje, ongedwongen of als teambuilding
Scholen:          Thema Circus, van kleuter tot puber, per groep of voor de hele school
Theaters:         Geen zit- en kijkvoorstelling, maar het publiek zelf dat theater maakt
Buurthuizen:    Samen. Leuk. Actief. Educatief. Feest of speelmiddag. Jong en oud

MOGELIJKHEDEN:

Diverse onderdelen:
Jongleren, acrobatiek, koorddansen, ballopen, eenwielfietsen, clowns, goochelen, ladders, bordjes draaien, diabolo’s, devil-sticks, stokken, minifietsjes etc.

Duur:
Van 30 minuten tot een hele dag

 

 

WORKSHOPS

Workshop:          Met één of meer onderdelen
Open zeil:            Een pistezeil met diverse circusmaterialen waar iedereen die aanwezig is mee kan spelen zo veel en zo lang men maar wil
Presentatie:         Aan het einde van de Workshop of het Open zeil laten de deelnemers kort zien wat ze geleerd hebben
Circuit:                Alle circusonderdelen worden door de deelnemers uitgeprobeerd
Voorstelling:        Na het Circuit maken de deelnemers met één of meer onderdelen een act. Muziek, kostuums en schmink maken het geheel compleet
Muziek:                Bij elke presentatie of voorstelling wordt circusmuziek gebruikt
Doelgroep:          Iedereen van 3 tot 100 jaar, 15 tot 500 deelnemers
Locatie:               Overal waar ruimte genoeg is, binnen of in de buitenlucht
Dus:                    Op het schoolplein of het sportveld, in de aula, kantine, sporthal, speelzaal, gymzaal, theaterzaal, vergaderzaal

 

 

 

CIRCUSPROJECTDAG

WAT KOMT ER ALLEMAAL KIJKEN BIJ EEN CIRCUSPROJECTDAG

Wat is een circusprojectdag:

Een dag waarop er met de hele school (of instelling/bedrijf) wordt kennis gemaakt met verschillende circustechnieken
en die wordt afgesloten met een circusvoorstelling gemaakt door alle deelnemers. Iedereen van groep 1 t/m 8 doet mee.
Wij zorgen voor de circusmaterialen, de muziek en de kleding.
Als u dan zorgt voor kinderen, ouders/vrijwilligers en veel ruimte dan moet het wel een geslaagde dag worden.

De avond van tevoren is er voor de vrijwilligers en docenten een instructie-avond. Plezier en veiligheid staan voorop.
De hele dag daarna is voor de kinderen.
Allerlei technieken oefenen, een act maken, verkleden, schminken en tot slot als een echte artiest optreden voor het hooggeëerde publiek.

 

Instructieavond:

Avond vantevoren van 20-22 uur. Aankomst Sylvia om 19.30 uur. Uitladen en alles klaarzetten.
Tijd voor vragen. 20 uur: iedereen is er. Uitleg over alle onderdelen. Hoe de planning van de dag is.
Taken verdelen. Hoe maak je een voorstelling.
En boven alles zelf even met de spullen spelen zodat iedereen de smaak te pakken heeft.
Een voorstelling op zich die er voor zorgt dat iedereen de goede sfeer voor de circusdag te pakken heeft.

 

Hoe ziet de dag er uit:

8.30 uur:
Komen de vrijwilligers/ouders en medewerker van de school aan op de school. Sylvia komt aan met de bus met spullen.
Het circuit met alle circusspullen wordt klaar gezet. Tijd voor de laatste vragen.
Kinderen gaan in hun eigen klas aan het werk, of komen pas vanaf 9.45 uur op de locatie
9.45 uur:
Groepjes verzamelen
10.00 uur:
Aanvang project. Kinderen gaan in een circuit alle circustechnieken uitproberen.
Helft vrijwilligers staat bij een onderdeel, andere helft loopt met groepje mee.
12.00 uur:
Pauze om te eten (iedereen blijft op de locatie)
12.30 uur:
Kinderen kiezen onderdeel. Acts maken/oefenen, verkleden en schminken.
Techniek-vrijwilligers maken een act met de kinderen, anderen helpen bij verkleden en schminken.
14.00 uur:
VOORSTELLING (iedereen doet mee) Als de locatie ruim het toe laat is het natuurlijk geweldig om meer publiek uit te nodigen.
15.00 uur:
Opruimen, (vrijwilligers helpen mee) einde projectdag

De tijden zijn in overleg aan te passen.
Iedereen doet dus de hele dag mee.
Alle deelnemers/kinderen spelen mee in de voorstelling.

Wat moeten jullie van tevoren regelen:

– Genoeg vrijwilligers/ouders, minimaal 1 op 5 kinderen, liefst meer want een plasmoeder, beljuf enz. Is altijd handig
en het is leuk als het team zelf niet hoeft te worden ingezet, maar het kan natuurlijk wel.
Dus voor 100 kinderen zijn minimaal 20 mensen nodig.
Het aantal onderdelen en groepjes wordt aangepast aan de hoeveelheid vrijwilligers die er zijn.

– Deze hulpouders moeten op de instructieavond aanwezig zijn (van 20-22 uur) en op de dag zelf van 8.30-15.30 uur.
Is heel belangrijk voor de veiligheid en het goed lopen van de dag.

– Een paar mensen die helpen met uitladen op de instructieavond om 19.30 uur.

– Een goede ruimte. Een groot schoolplein met mooi weer is natuurlijk prima, maar bij slecht weer moet er ook een goede zaal zijn.
Een zaal zo groot als een officieel volleybalveld (met kleedkamers) is voor 100 kinderen ok.

– Groepjes maken. Liefst leeftijden door elkaar. 100 kinderen = 10 groepjes. Genummerd 1 t/m 9.
Je mag ze daarnaast natuurlijk ook een kleur of leuk plaatje geven.
Zet de namen op een lijsteje voor de groepsouders. Zet er ook op uit welke klas de kinderen komen.

– De ouders worden door Sylvia op op de instructieavond ingedeeld, dus dat mogen jullie nog niet doen.

– Het is het goedkoopst als jullie zelf voor schminck zorgen. Tegen betaling kunnen wij het meenemen.

– Vertel de kinderen dat ze die dag goed schoeisel (geen los zittende slippers/zandalen of hoge hakken)
en makkelijke kleding aantrekken. Laat ze niet verkleed komen. Ze krijgen kleding van het circus.

– Jullie hoeven geen hele circustent te bouwen. Sylvia neemt een circuspiste mee. Maar een mooie poort,
een flitsend achterdoek of een heus doek waardoor je kunt opkomen mogen jullie best zelf maken.

– Versieren is leuk: Het plein of de zaal mag natuurljk versierd worden.
Houd er wel rekening mee dat de kinderen in de groepjes goed moeten kunnen rondlopen over het plein of door de ruimte
en dat ze bij veel onderdelen ook flink in de hoogte werken.

– Het schema is vrij strak. Dus bedenk er niet nog meer bij. Is ook niet nodig.
Alle extra’s aan speeches, dingen uitdelen, liedjes zingen e.d. moeten worden overlegd.

– Drinken tijdens het circuit en het oefenen is alleen mogelijk als het naar de kinderen toe wordt gebracht.
Daar moeten dan dus extra mensen voor zijn.

– Naast lunch is er geen echte ruimte voor eten. Een snoepje tussendoor kan.
Maar ijsjes en suikerspinnen bijvoorbeeld kunnen alleen na de voorstelling en als de kinderen hun circuskleren al weer uit hebben.

– De pauze is bewust maar 30 minuten, dan is er vaak geen tijd voor patat of uitgebreide lunches.
De kinderen moeten even tot rust komen en dus is eten in de klas het beste.
In de pauze wordt er niet met de circusspullen gespeeld, ook al zitten we in een sporthal.

Verder is het vooral belangrijk dat iedereen met heel veel plezier en enthousiasme aan deze dag begint.
Dan komt de rest vanzelf goed. Schroom niet om alle vragen te stellen die in jullie op komen.
Voor meer informatie kunnen jullie altijd bellen of mailen.